Zaakgericht Werken met Djuma; it's a game

door Wouter van den Eerenbeemt, op 25 september 2018

Bij de implementatie van zaakgericht werken (ZGW) is het herijken en vaststellen van de nieuwe werkafspraken één van de belangrijkste onderdelen. En misschien wel de belangrijkste succesfactor is de mate waarin de gebruikers de gemaakte werkafspraken daadwerkelijk naleven na livegang. Als u wenst dat alle gebruikers de werkafspraken kennen én naleven, is een andere aanpak nodig dan een presentatie en een paar berichtjes op intranet.

Gamification
In onze beleving is niets saaier dan luisteren naar een presentatie waarin de nieuwe werkafspraken worden opgesomd. Want mogen we echt verwachten dat gebruikers deze afspraken onthouden en er vervolgens naar handelen?! En ook al hebben medewerkers de juiste kennis, dan nog zien we in de praktijk vaak een kloof tussen weten en daadwerkelijk doen. Wij vinden dat er een andere aanpak voor nodig is en hebben ons verdiept in gamification.

Traditionele manieren om te veranderen gaan er vanuit dat alles eerst bedacht moet zijn en dat we vervolgens als een watervalmethode ‘de boel uitrollen’ in de organisatie. In onze Djuma implementatieaanpak maken we gebruik van het Agile gedachtegoed waarbij we samen met de betrokkenen de verandering vormgeven en willen leren en experimenteren gedurende het proces.

Games en gamification zijn hier heel geschikt voor, omdat ze je veel meer activeren dan de traditionele opzet van vergaderingen of sessies waarin vooral gepraat wordt. In games speel je een nieuwe situatie na, ervaar je deze en evalueer je de nieuwe situatie vervolgens meteen. Dit biedt veel meer interessante inzichten dan het er alleen over hebben. Dat games leuk zijn om te doen, heeft bovendien als voordeel dat mensen veel eerder geneigd zijn het nieuwe gewenste gedrag te adopteren.

Djuma Escape Room
Ieder nieuw (zaak)systeem vraagt om nieuwe werkafspraken om succesvol te kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan afspraken rondom digitaal ondertekenen, servicenormen, communicatie richting de burger, het actueel houden van zaken etc. Hierbij gaat het erom dat medewerkers deze afspraken kennen (kennis) maar ook dat zij het nut en de noodzaak ervan inzien (houding) en de juiste handelingen doen (gedrag).

Met serious gaming ligt de nadruk eerst op het gedrag waarna houding en kennis een veel logischer gevolg zijn. Door eerst te ervaren wat er mis kan gaan als er wordt afgeweken van de nieuwe werkwijze, beklijft deze veel beter. Om de werkafspraken op een leuke en effectieve manier in onze implementatie een plek te geven hebben we bijvoorbeeld de Djuma Escape Room ontwikkeld.

Resultaten uit de praktijk
- Spel heeft een sociaal aspect. Je speelt met je team waardoor ZGW onderdeel wordt van het team.
- Je ontvangt directe feedback en ervaart meteen de consequenties van je daden.
- Je bent bezig in Djuma en onthoudt veel beter waarom je bepaalde handelingen moet doen en wat het nut en de noodzaak ervan is.
- Er zijn duidelijke motivatoren om vooruitgang te stimuleren waardoor je veel actiever meedoet en denkt.

Onderwerpen:Djumazaakgericht werkenBlogEscape RoomgamificationResultaten

Ons laatste nieuws

Wil je weten wat er bij ons en onze klanten speelt? Dat vind je op deze pagina's. Het laatste nieuws! Meer →

Meer...

Blijf op de hoogte